Jak vybrat horské kolo?
Horská kola jsou specifické tím, že jsou zaměřeny na jízdu v terénu. Od klasických kol se liší zejména tím, že mají robustnější a menší rám, přičemž střed kola je posazen výš - tyto vlastnosti umožňují lepší jízdní vlastnosti v terénu. Horská kola mají také širší pláště, které dokáží lépe přilnout k nerovnému terénu a lépe tlumit nárazy. Obvykle mají také větší rozsah převodů, takže vás nezastaví ani opravdu prudký kopec v těžším terénu.
Typická je pro horská kola odpružená vidlice, která tlumí vibrace a nárazy při průjezdu terénem. Pokud budete jezdit v opravdu těžkém terénu, tak se určitě vyplatí investovat do celoodpružených kol, které mají odpužení také vzadu. Výhodou kol pouze s předním odpružením je menší hmotnost kola a ve většině případů nižší cena. Celoodpružená kola si naopak dokáží poradit s náročnějším terénem a nabízí vyšší komfort, neboť dokonale kopírují terén a vy tak máte lepší kontrolu nad kolem. Často jsou používána v disciplínách jako traily nebo Downhill. Moderní systémy zavěšení také zvládají, aby se zadní část kola takzvaně nepropružovala a neztrácela se tak zbytečně energie.
Dalším důležitým aspektem je velikost kol. V dnešní době se vyrábí velikosti 26, 27,5 a 29 palců. Na oblíbenosti stále více narůstají kola s průměrem 29 palců, které mají několik výhod: lépe drží rychlost, disponují lepšími jízdními vlastnostmi (především na silnici) a lépe zdolávají překážky. Na druhou stranu kola o průměru 26 palců jsou lépe ovladatelnější a rychleji akcelerují. Dnes je tato velikost oblíbená především v techničtějších disciplínách jako je freeride nebo sjezd. Podle toho, jak budete jezdit, je třeba také správně volit rám kola. Máme kola se závodním rámem, sportovním rámem, ale také třeba s rekreačním rámem. Tyto jsou vhodná především pro jezdce, kteří na kolo vyjedou jen občas kvůli zlepšení kondice nebo pouze pro zábavu. Na kole je vzpřímenější a také pohodlnější posez. Současně jsou kola s tímto rámem o poznání levnější.
Sportovní rámy jsou vhodné pro jezdce, kteří kolo využívají pravidelně a jezdí sportovněji, případně si zajedou nějaký ten amatérský závod. Díky geometrii rámu jste na kole víc položení a výkon stoupá strmě nahoru. Sportovní rámy jsou také lehčí. Kola se závodními rámy jsou pak určeny pro opravdu náročné jezdce. Posed je zde ještě více položený než u sportovního rámu. Rámy jsou pak většinou vyrobeny z odlehčeného hliníku nebo karbonu.
Důležitá je také velikost rámu, které se ve zkratce určuje tak, že se přes rám postavíte obkročmo s chodily na zemi a zaměříte místo mezi rozkrokem a horní rámovou trubkou. Zde by mělo být ideálně minimálně 10 cm místa.